Indkøbskurven er tom

Taktil kommunikation og medfødt døvblindhed

Vær den første til at bedømme dette materiale

Katalognr.: 1388
 stk.
100,00 kr

Detaljer

Dette hæfte er det ottende i en serie, som belyser døvblindhed og forskellige temaer, der har relation til det dobbelte sansetab. Serien retter sig især mod fagpersoner, der er involveret i arbejdet med en person med døvblindhed. Pårørende kan også drage nytte af serien.

En alvorlig konsekvens af døvblindhed er, at kommunikationen næsten altid udfordres. En person med nedsat syn og hørelse har ikke samme forudsætninger for at indgå i sociale fællesskaber og kommunikere på lige fod med andre, som mennesker med fuldt syn og hørelse har. Kommunikationen må tilpasses, så personen med døvblindhed får mulighed for at deltage aktivt og nærværende, og her kommer taktil kommunikation ind i billedet.

Hæftet sætter fokus på relevante temaer og færdigheder, man som kommunikationspartner til mennesker med medfødt døvblindhed må beherske og anvende i relationen, så man kan gøre sit yderste for, at kommunikationen bliver sansemæssigt tilgængelig for begge parter. Det handler om, at personen med døvblindhed får en oplevelse af at møde og blive mødt, en oplevelse af at føle sig set og hørt og en oplevelse af, at vedkommendes stemme har vægt og værdi for samtalepartneren.

Taktil kommunikation står sjældent alene – for det meste anvendes den som støtte for enten visuel eller auditiv kommunikation. Langt de fleste mennesker med døvblindhed har en hørerest eller synsrest, som anvendes som primær kommunikationskanal, men ofte rækker de nedsatte sanser ikke til, at man kan kommunikere via dem alene, og her træder den taktile kommunikation til som støtte.

Titel: Taktil kommunikation og medfødt døvblindhed

Forfattere: Bettina Kastrup Pedersen & Helle Buelund Selling

Sideantal: 38

Udgivelsesår: 2021

Taktil kommunikation og medfødt døvblindhed

Dobbeltklik på ovenstående billede for at se i fuld størrelse

Zoom ud
Zoom ind
Bedømmelser
Der er ingen bedømmelser af dette materiale.