TO SKAL DER TIL - SPROG OG TALE

Se hele beskrivelsen under produktbilledet

275,00 kr. 


På lager, leveringstid: 1-2 uger

Katalognummer: 965

"To skal der Til - sprog og tale" henvender sig til forældre, pædagoger og andre, der tager sig af børn, hvis sprogudvikling ikke forløber af sig selv, men som har mulighed for en sådan udvikling. Bogen informerer forældre og pædagoger om, hvordan de kan tilpasse deres hverdag til barnets vilkår og tilbyde barnet et miljø og et samvær, som fremmer dets interesse for at kommunikere.

Bogen giver mange konkrete anvisninger og forslag. Den indeholder ingen formelle sproglige øvelser, men fortæller om en række forhold ved almindelige hverdagssituationer og -rutiner, som forældre og andre kan bruge til at fremme børns talesproglige udvikling. Anvisningerne udnytter børns naturlige behov for oplevelser og for at tilegne sig færdigheder, som ældre børn og voksne i deres omgivelser behersker.  Bogen bygger på den kommunikation, som forældre spontant udvikler sammen med deres lille barn. Målet er at lære børnene at forstå talesprog og udtrykke sig sprogligt, men den tager udgangspunkt i den måde, børnene og forældrene faktisk kommunikerer på. Derfra lader den børnenes adfærd og interesse vise, hvordan man kan hjælpe sit barn til trin for trin i en lang og spændende opdagelsesrejse gennem sprogets faser. Det gør den bl.a. ved at hjælpe forældre til at opdage og forstå barnets måde at kommunikere på. Vejledningen er skrevet af klinikere ved The Hanen Centre i Toronto, Canada, en organisation som udvikler programmer for forældre om varetagelse af deres børns sprogudvikling. 

Bogens anvisninger er udformet, så forældre til børn med forskellige årsager til en forsinket talesproglig kommunikation vil kunne profitere af vejledningerne, for eksempel: børn med generel udviklingshæmning eller andre mentale handicap, børn med forstyrrelser i kontakt, opmærksomhed og motorisk udvikling, børn med dysfatiske forstyrrelser, børn med høretab, der bruger høreapparat eller CI (Cochlea Implantat) og flerhandicappede børn. 

Tilgangen i denne bog kan hjælpe forældre til børn med høretab med at udnytte det udbytte af sprogligt samvær, som høreapparater og CI giver hver enkelt barn mulighed for. Det gælder, uanset om forældre ønsker primært at arbejde med talesprog og naturlige tegn, eller om de ønsker at bruge tegn fra døves tegnsprog som støtte. Også forældre der ønsker, at deres barn med høretab som sit første sprog skal udvikle en visuel kommunikation, der kan målrettes døves tegnsprog, vil i bogen kunne finde inspiration til aktiviteter, der kan fremme dette formål. 

Originaludgave: It Takes Two to Talk, Hanen Early Language Program in English, 1984
Forfattere: Jan Pepper og Elaine Weitzman
Illustrationer: Pat Cupples
Design: CounterPunch/Linda Gustafson, Peter Ross
Redaktør: Martin Townsend
Dansk oversættelse: Palle Vestberg
Oversættelsen autoriseret ved Hanen-certificeret tale-hørepædagog Lene M. Jensen
Sideantal: 184
Udgivelsesår: 2007
ISBN: 978-87-91274-60-2

"To skal der Til - sprog og tale" henvender sig til forældre, pædagoger og andre, der tager sig af børn, hvis sprogudvikling ikke forløber af sig selv, men som har mulighed for en sådan udvikling. Bogen informerer forældre og pædagoger om, hvordan de kan tilpasse deres hverdag til barnets vilkår og tilbyde barnet et miljø og et samvær, som fremmer dets interesse for at kommunikere.

Bogen giver mange konkrete anvisninger og forslag. Den indeholder ingen formelle sproglige øvelser, men fortæller om en række forhold ved almindelige hverdagssituationer og -rutiner, som forældre og andre kan bruge til at fremme børns talesproglige udvikling. Anvisningerne udnytter børns naturlige behov for oplevelser og for at tilegne sig færdigheder, som ældre børn og voksne i deres omgivelser behersker.  Bogen bygger på den kommunikation, som forældre spontant udvikler sammen med deres lille barn. Målet er at lære børnene at forstå talesprog og udtrykke sig sprogligt, men den tager udgangspunkt i den måde, børnene og forældrene faktisk kommunikerer på. Derfra lader den børnenes adfærd og interesse vise, hvordan man kan hjælpe sit barn til trin for trin i en lang og spændende opdagelsesrejse gennem sprogets faser. Det gør den bl.a. ved at hjælpe forældre til at opdage og forstå barnets måde at kommunikere på. Vejledningen er skrevet af klinikere ved The Hanen Centre i Toronto, Canada, en organisation som udvikler programmer for forældre om varetagelse af deres børns sprogudvikling. 

Bogens anvisninger er udformet, så forældre til børn med forskellige årsager til en forsinket talesproglig kommunikation vil kunne profitere af vejledningerne, for eksempel: børn med generel udviklingshæmning eller andre mentale handicap, børn med forstyrrelser i kontakt, opmærksomhed og motorisk udvikling, børn med dysfatiske forstyrrelser, børn med høretab, der bruger høreapparat eller CI (Cochlea Implantat) og flerhandicappede børn. 

Tilgangen i denne bog kan hjælpe forældre til børn med høretab med at udnytte det udbytte af sprogligt samvær, som høreapparater og CI giver hver enkelt barn mulighed for. Det gælder, uanset om forældre ønsker primært at arbejde med talesprog og naturlige tegn, eller om de ønsker at bruge tegn fra døves tegnsprog som støtte. Også forældre der ønsker, at deres barn med høretab som sit første sprog skal udvikle en visuel kommunikation, der kan målrettes døves tegnsprog, vil i bogen kunne finde inspiration til aktiviteter, der kan fremme dette formål. 

Originaludgave: It Takes Two to Talk, Hanen Early Language Program in English, 1984
Forfattere: Jan Pepper og Elaine Weitzman
Illustrationer: Pat Cupples
Design: CounterPunch/Linda Gustafson, Peter Ross
Redaktør: Martin Townsend
Dansk oversættelse: Palle Vestberg
Oversættelsen autoriseret ved Hanen-certificeret tale-hørepædagog Lene M. Jensen
Sideantal: 184
Udgivelsesår: 2007
ISBN: 978-87-91274-60-2

Ingen resultater blev fundet.

Related products

TEACHER TALK: STØTTE TIL SPROGUDVIKLING I DAGTILBUD
"Støtte til sprogudvikling i dagtilbud" viser en trin-for-trin tilgang til at fremme sprogstimulationen i dagtilbud. Hæftet bidrager med praktiske interaktive strategier, som har til formål at hjælpe børn med at interagere og kommunikere med pædagoger og dagplejere i dagligdags aktiviteter - også børn med en sproglig forsinkelse eller risiko for at udvikle sproglige vanskeligheder. De praktiske anvisninger til at optimere hverdagens samspil og kommunikation har fokus på barnets interesser og en sproglig tilgang, som er passende i forhold til barnets sproglige udviklingsniveau. Materialet er en del af Teacher Talk-hæfterne, som oprindeligt er udgivet på engelsk af Hanen Centre Publikation. Forfattere: Janice Greenberg og Elaine Weitzman Illustrationer: Ruth Oni og Christine Tripp Sideantal: 26  Udgivelsesår: 2011 ISBN: 978-87-92574-14-5

60,00 kr. 
TEACHER TALK: LAD SPROGET VISE VEJ TIL LÆSE- OG SKRIVEUDVIKLING
Børn lærer om læse- og skriftsprog fra fødslen. Når vi skal forberede børn på at kunne læse og skrive, forudsætter det, at vi viser dem det rette læringsmiljø. Her skal der være samspil mellem læsning og skrivning som en naturlig og meningsfuld del af hverdagen.I dette hæfte fokuseres på, hvordan man skaber et miljø i dagtilbuddet, som kan danne fundamentet for udvikling af læsning og skrivning.Materialet er en del af Teacher Talk-hæfterne, som oprindeligt er udgivet på engelsk af Hanen Centre Publikation.Forfattere: Janice Greenberg og Elaine Weitzman Illustrationer: Ruth Oni og Christine Tripp Sideantal: 26 Udgivelsesår: 2011 ISBN: 978-87-92574-15-2

60,00 kr. 
TEACHER TALK: UDVIKLING AF SAMSPIL MELLEM BØRN I DAGTILBUD
"Udvikling af samspil mellem børn i dagtilbud" ønsker at vise, hvordan du kan skabe et miljø, som støtter børns samspil i dagtilbuddet. Hæftet indeholder bl.a. praktiske strategier til at hjælpe børn til at relatere sig til kammerater i dagligdags aktiviteter. Informationerne i hæftet retter sig primært mod børn over 3 år. Mange af forslagene kan dog overføres til yngre børn, som har svært ved at være sammen med deres kammerater.Børns læring gennem samspil med andre børn har stor indvirkning på deres sociale og sproglige udvikling. Herigennem lærer barnet bl.a. at se ting fra andres synsvinkel, at gå på kompromis, at løse konflikter, at dele og samarbejde med andre samt at forhandle og vurdere sig selv. Et barn, som har svært ved at indgå i samspil med andre børn, går derfor glip af vigtige læringsmuligheder. Materialet er en del af Teacher Talk-hæfterne, som oprindeligt er udgivet på engelsk af Hanen Centre Publikation.Forfattere: Janice Greenberg og Elaine WeitzmanIllustrationer: Ruth Oni og Christine TrippSideantal: 26 Udgivelsesår: 2011 ISBN: 978-87-92574-13-8

60,00 kr. 

Dyk ned i vores digital univers

Hos Materialecentret har vi specialiseret os i at udarbejde materiale inden for områderne høretab og døvblindhed.

Ud over at producere en masse fysisk materiale, har vi også en stor palette af digitale hjælpemidler. De er gratis, og du kan frit tilgå dem i vores digitale univers.

Læs mere

Download Kode