For mange, der arbejder med personer med medfødt døvblindhed, er udfordrende og udadreagerende adfærd noget, de jævnligt oplever på jobbet. Men hvad skyldes adfærden? Og hvad kan man gøre ved det?Det kan du blive klogere på, hvis du læser dette teorihæfte om selvreguleringsfunktioner hos mennesker med medfødt døvblindhed.
Udgangspunktet for bogen er, at den udfordrende adfærd er et udtryk for vanskeligheder med netop evnen til aktivt at regulere sig selv. At adfærden skal ses som en integreret del af tanker og følslser hos personen. Og at adfærden kan påvirkes at indsatser omkring bl.a. emotionel og kognitiv selvregulering.
I hæftet kan du bl.a. læse teori om selvregulering, gode råd om, hvordan man vurderer selvreguleringsfunktioner, og hvordan man planlægger en helhedsbaseret indsats. Desuden får du en indøring i, hvordan man bruger det det kortlægningsskema, der er udviklet sammen med teorihæftet.
Bag hæftet står en nordisk arbejdsgruppe af professionelle fra døvblindeområdet med den norske neuropsykolog Jude Nicholas i spidsen. På grund af det nordiske samarbejde indeholder bogen også passager på alle de nordiske sprog, dog primært på norsk.
Den nordiske arbejdsgruppe: Jude Nicholas, Evabritt Andreassen, Ulrica Broddstedt, Jens Peder Møller Hermansen, Bergljot Rieber-Mohn, Inger Simonsen & Marie Sjödell. Foto Magnus Møller og Materialecentret. Materialecentret Sideantal: 56 Udgivelsesår: 2015 ISBN: 978-87-92574-70-1 |