FORDI-KORT

Se hele beskrivelsen under produktbilledet

60,00 kr. 


På lager, leveringstid: 1-3 dage

Katalognummer: 833a

"Fordi-kort" er et dialogmateriale, som er beregnet til børn med sproglige vanskeligheder, særligt børn med høretab. Kortene vil typisk bruges i undervisningssituationer, hvor den voksne sidder med et eller få børn, men de kan også bruges i gruppeundervisning.

Materialet kan bruges til at arbejde med børnenes forståelse af årsag-virkning, hvilket er et område, nogle børn med høretab har brug for en særlig indsats inden for at kunne mestre. At kunne regne ud, at B (eks. at man får ondt i maven) sker som en naturlig konsekvens af A (eks. at man har spist for meget slik), handler bl.a. om at have de rette kognitive forudsætninger, og disse bliver opbygget ved, at barnet gør sig nogle erfaringer, som bliver italesat med støtte fra voksne. Og netop dette er "Fordi-kort" særdeles velegnet til.

Materialet er bygget op omkring en række forskellige situationer. Hver situation indeholder et såkaldt ”hvorfor-kort” samt tre tilhørende ”fordi-kort”. På hvorfor-kortet vises en illustration, som er et visuelt udgangspunkt for et spørgsmål fra den voksne til barnet, eks. ”Hvorfor har drengen ondt i maven?”. På de tilhørende fordi-kort kan barnet få hjælp til at finde et relevant svar, eks. ”Fordi han har spist mange pærer”, ”Fordi han har spist for meget slik” eller ”Fordi en anden dreng har slået ham i maven”.

Afhængig af barnets behov for hjælp og støtte kan den voksne undlade at vise fordi-kortene til at starte med og bede barnet om at komme med bud uden at have set kortene. Selv om barnet har set kortene, kan den voksne også hjælpe barnet med at komme i tanke om yderligere årsager til, at drengen eks. har ondt i maven, og få barnet til at forklare sammenhængen mellem hvorfor-kortene og fordi-kortene. Barnet kan selvfølgelig også komme med andre mulige bud på årsager.

Idé og illustrationer: Tyge Salvig
Indhold: 12 serier á 4 billeder i A6-format
Udgivelsesår: 1995/2017

"Fordi-kort" er et dialogmateriale, som er beregnet til børn med sproglige vanskeligheder, særligt børn med høretab. Kortene vil typisk bruges i undervisningssituationer, hvor den voksne sidder med et eller få børn, men de kan også bruges i gruppeundervisning.

Materialet kan bruges til at arbejde med børnenes forståelse af årsag-virkning, hvilket er et område, nogle børn med høretab har brug for en særlig indsats inden for at kunne mestre. At kunne regne ud, at B (eks. at man får ondt i maven) sker som en naturlig konsekvens af A (eks. at man har spist for meget slik), handler bl.a. om at have de rette kognitive forudsætninger, og disse bliver opbygget ved, at barnet gør sig nogle erfaringer, som bliver italesat med støtte fra voksne. Og netop dette er "Fordi-kort" særdeles velegnet til.

Materialet er bygget op omkring en række forskellige situationer. Hver situation indeholder et såkaldt ”hvorfor-kort” samt tre tilhørende ”fordi-kort”. På hvorfor-kortet vises en illustration, som er et visuelt udgangspunkt for et spørgsmål fra den voksne til barnet, eks. ”Hvorfor har drengen ondt i maven?”. På de tilhørende fordi-kort kan barnet få hjælp til at finde et relevant svar, eks. ”Fordi han har spist mange pærer”, ”Fordi han har spist for meget slik” eller ”Fordi en anden dreng har slået ham i maven”.

Afhængig af barnets behov for hjælp og støtte kan den voksne undlade at vise fordi-kortene til at starte med og bede barnet om at komme med bud uden at have set kortene. Selv om barnet har set kortene, kan den voksne også hjælpe barnet med at komme i tanke om yderligere årsager til, at drengen eks. har ondt i maven, og få barnet til at forklare sammenhængen mellem hvorfor-kortene og fordi-kortene. Barnet kan selvfølgelig også komme med andre mulige bud på årsager.

Idé og illustrationer: Tyge Salvig
Indhold: 12 serier á 4 billeder i A6-format
Udgivelsesår: 1995/2017

Ingen resultater blev fundet.

Related products

2- OG 3-BILLEDHISTORIER
"2- og 3-billedhistorier" viser korte handlingsforløb og kan bruges til børn, der har brug for støtte til at overskue handlingssekvenser. Kortene kan også bruges til almindelige samtaler med mindre børn.Gennem bearbejdning af handlingsforløbene kan børnene få forståelse for sekvenser, f.eks. i handling i en film eller en billedbog. Kortene kan også dramatiseres og dermed give børnene et godt grundlag for at udtrykke sig verbalt, eller de kan bruges som oplæg til skriftlig formulering. Illustrationer: Inger TobiasenIndhold: 48 A5-kartonkort i plastæske, 12 stk. 2-billedhistorier og 8 stk. 3-billedhistorierUdgivelsesår: 2010

108,00 kr. 

Dyk ned i vores digitale univers

Hos Materialecentret har vi specialiseret os i at udarbejde materiale inden for områderne høretab, tegn og døvblindhed. Ud over at producere en lang række printede materialer, har vi også en stor palette af digitale materialer, bl.a. en række apps og hjemmesider, forskellige downloads samt ekstramateriale til nogle af de printede materialer.

De fleste af de digitale materialer er gratis og kan frit tilgås her på hjemmesiden via de tre områder i hovedmenuen: Høretab, Tegn og Døvblindhed.

Download Kode