DØVE OG HØREHÆMMEDE BØRN MED SÆRLIGE BEHOV
Se hele beskrivelsen under produktbilledet
250,00 kr.
På lager, leveringstid: 1-3 dage
Bogen er en oversættelse af "Psychological Processes in Deaf Children with Complex Needs" af Lindsey Edwards og Susan Crocker.
Døve børn opfattes ofte grundlæggende som hørende børn, der ikke kan høre, med den indforståede forudsætning, at hvis kommunikationsbarrieren fjernes, vil udvikling og uddannelse kunne foregå normalt. Bogen dokumenterer, at det imidlertid er mere kompliceret. Betydningen af en effektiv forældre-barn kommunikation er måske det mest centrale problem for forståelse af døve børns udvikling.
Dette er alfa og omega når Edwards og Crocker gennemgår de psykologiske udfordringer i barndommen, som for døve børn kan være særlig betydningsfuld. Særligt interessant er, at de klart peger på, hvad vi ved og hvad vi ikke ved.
Bogen er delt op i otte afsnit:
- Om oplevelsen af medfødt høretab
- Adfærds- og følelsesmæssige forstyrrelser
- Selvopfattelse, selvværd og udvikling af identitet
- Specifikke indlæringsvanskeligheder
- Kommunikationsforstyrrelser
- Cochlear Implantering
- Tinnitus
- Professionsfaglige emner
Emneindeks
Nogle stikord fra bogens emneindeks:
Adfærdsmæssige forstyrrelser, dyspraksi, ADHD, kognitiv adfærdsterapi, auditive forarbejdningsvanskeligheder (APD), tinnitus, autisme, tvangstanker og -handlinger, dysleksi, udredning.
Forfattere: Lindsey Edwards og Susan Crocker
Oversættelse: Palle Vestberg, psykolog
Forslag til test af dansk talesprog m.v.: Charlotte Jensen, audiologopæd
Sideantal: 230
Udgivelsesår: 2009
ISBN: 978-87-91274-89-3