Døve og hørehæmmede børn med særlige behov
Vær den første til at bedømme dette materiale
Katalognr.: 998
250,00 kr
Detaljer
Oversættelse af Psychological Processes in Deaf Children with Complex Needs af Lindsey Edwards og Susan Crocker.
Døve børn opfattes ofte grundlæggende som hørende børn, der ikke kan høre, med den indforståede forudsætning, at hvis kommunikationsbarrieren fjernes, vil udvikling og uddannelse kunne foregå normalt. Bogen dokumenterer, at det imidlertid er mere kompliceret. Betydningen af en effektiv forældre-barn kommunikation er måske det mest centrale problem for forståelse af døve børns udvikling.
Dette er alfa og omega når Edwards og Crocker gennemgår de psykologiske udfordringer i barndommen, som for døve børn kan være særlig betydningsfuld.
Særligt interessant er at de klart peger på, hvad vi ved og hvad vi ikke ved.
Bogen er delt op i otte afsnit:
1) Om oplevelsen af medfødt høretab
2) Adfærds- og følelsesmæssige forstyrrelser
3) Selvopfattelse, selvværd og udvikling af identitet
4) Specifikke indlæringsvanskeligheder
5) Kommunikationsforstyrrelser
6) Cochlear Implantering
7) Tinnitus
8) Professionsfaglige emner
Litteraturlsite
Emneindeks
Nogle stikord fra bogens emneindeks:
adfærdsmæssige forstyrrelser, dyspraksi, ADHD, kognitiv adfærdsterapi, auditive forarbejdningsvanskeligheder (APD), tinnitus, autisme, tvangstanker og handlinger, dyleksi, udredning.
Forfattere: Lindsey Edwards og Susan Crocker Oversættelse: psykolog Palle Vestberg Forslag til test af dansk talesprog m.v.: audiologopæd Charlotte Jensen Sideantal: 230 Udgivelsesår: 2009 ISBN: 978-87-91274-89-3 |